سفرنامه نپال ۵_ ناگارکوت ، باختاپور

صبح با تاکسی که از شب قبل بوک کرده بودیم با دو کوله پشتی به سمت ناگارکوت راهی شدیم

روستای ناگارکوت بهترین نقطه‌ی کاتماندو برای تماشای چشم‌اندازهای زیبا از هیمالیا است. ناگارکوت در ۲۸ کیلومتری از کاتماندو و در ارتفاع ۲۱۹۵ متری قرار دارد و پر از هتل و مهمان‌خانه است. این منطقه را بیش از هر چیز به خاطر همین چشم‌اندازهای کوهستانی می‌شناسند. در این روستا می‌توان از پنجره‌ی اتاق هتل، منظره‌ی طلوع و غروب آفتاب بر فراز اورست مشاهده کرد. این محدوده از نظر تاریخی نیز بسیار حائز اهمیت است و یکی از قدیمی‌ترین مناطق دره‌ی کاتماندو و مقر امپراتوری‌های مختلف نپال است. ‏ ‏‏ ‏ ‏

طبق اطلاعات من بهترین هتل موجود با بهترین ویو، هتل بینهایت زیبا "کلاب هیمالیا "هست، با شبی به ارزش ۱۱۰ دلار

برای رفتن به این منطقه که در ارتفاعات واقع هست ، حتمی یه سویشرت گرم همراه خود ببرید

صبح زود به منطقه کوهستانی و زیبا ناگارکوت رسیدیم، هتل ساعت ۱۲ به ما اتاق میداد ، بخاطر همین نقشه منطقه رو از هتل گرفتیم و به سمت پوینت ویو منطقه راهی شدیم

راهی کوهستانی و سر بالا، حدود ۴۵ دقیقه راه نفس گیر بود، و بالاخره رسیدیم، و از ان منطقه و برجک دیده بانی موجود، کل منطقه و دره کاتماندو و پاختاپور و اورست در کنار هم دیده میشد... نوشیدنی خوردیم و جانی تازه کردیم و برگشتیم به سمت هتل

کلاب هیمالیا هتل بسیار زیبا و با شکستهای عالی و کامل مشرف به دره ویو اورست هست

اتاق رو تحویل گرفتیم و به روستا ناگارکوت رفتیم و در جنگلهای مربوطه به گشت زنی پرداختیم

غروب در یه کافه روستا غذایی لذیذ خوردیم و به هتل برگشتیم

بایستی زود میخوابیدیم، صبح برای ۵ صبح ساعت گذاشتم، هدف ما از امدن به این منطقه کوهستانی زیبا دیدن طلوع خورشید از اورست بود

صبح زود با پتو به بالکن هتل رفتم، هوا خیلی سرد بود ، منظره بی نظیر در مقابلمون بود

احساس کردم غیر از ما اشخاص دیگری هم اطرافمون بیدارن... سرکی کشیدم ، دیدم همه هتل تو بالکن ها هستند، همه در حال نیایش از شکوه منظره، واقعا سر تعظیم به عظمت خلقت فرود می آورید، حسی بینهایت زیبا ، ادمها همه دستان خود راحلقه کرده بودن و در حال نیایش بودن

حس و انرژی عجیبی بود، خدارو شاکر بودم، که ان لحظه در انجا بودم، واقعا زیبایی نپال به همینه

همه چیز در یکجا،جنگل و تمدن و کوهستان و بلکه ، ......صبح صبحانه زیبایی بر فراز ابرهای دره مربوطه خوردیم و با

کلی عکاسی از محیط و هتل به روستای ناگارکوت رفتیم.. با یه اتوبوس محلی به سمت شهر تاریخی باختاپور که تاریخی ترین و مهمترین و زیبا ترین شهر نپال هست راهی شدیم

باختاپور یکی از سه شهر تاریخی و قدیمی در دره کاتماندو می باشد" کاتماتدو، پاتان، باختاپور" که تا نیمه دوم قرن 15 ، پایتخت نپال بود. این شهر که از ‏قدیمی ترین شهرهای نپال است دارای اماکن تاریخی و کاخ های قدیمی زیادی می باشد.باختاپور هم از شهرهاییست که در زلزله ‏مارچ 2015 صدمه زیادی خورد و از 116 آثار قدیمی که در این شهر بود 67 تای آنها به طور کامل نابود شدند و 49 تای آنها ‏صدمات جزئی دیدند که برخی از آنها در حال بازسازی هستند. ‏ ‏ ‏ ‏‏‏

‏مسیر زیبا و کوهستانی از ناگارکوت تا باختاپور را به راحتی طی کردیم... در همان ابتدا رسیدن به شهر ، برنامه ای داشتم تا به دیدن معبد، بسیار تاریخی چانگو نارایان برویم

چانگو نارایان معبدی تاریخی در نپال، بر فراز تپه ای در شرق دره کاتماندو و در حدود 6 کیلومتری شمال باکتاپور و 22 کیلومتری کاتماندو واقع شده است.

این معبد دو سقفه را قدیمی ترین معبد ویشنو در دره کاتماندو می دانند. تاریخ ساختش به سده چهارم میلادی می رسد و بسیاری از مجسمه های سنگی آن متعلق به دوران پادشاهی لیچاوی (سده های 4 تا 9 میلادی) است. این معبد در طول تاریخ به دلیل بروز آتش سوزی ها و زمین لرزه هایی که منجر به صدمه دیدن آن می شد به طور مرتب مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته است و بنای کنونی آن پس از آتش سوزی در سال 1702 دوباره بازسازی شد. این معبد در سال 1979 به عنوان یکی از 7 میراث فرهنگی دره کاتماندو وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

معبد چانگو نارایان به ویشنو، خدای هندوها پس از تجسمش در کالبد نارایان تقدیم شده و غیر هندوها هیچ شخصی اجازه ورود به داخل معبد اصلی را ندارد، اما گردشگران می توانند برای دیدن تزئینات چوبی و سنگ کاری های خارج از ساختمان معبد، وارد حیاط آن شوند." ولی ما با اصرار و نبودن کسی توانستیم داخل معبد رو ببینیم😁

معبد اصلی چانگو نارایان شامل پاگودایی دو ردیفه با معماری نِوایی زیبایی است که در حیاطی چهارگوش واقع شده و دو استراحتگاه مذهبی موسوم به دارامشالای دو طبقه آن را احاطه کرده اند. سقف بالایی معبد از مس زراندود و سقف پایینی از سفال های قرمزرنگ پوشیده شده و استرات هایی چوبی با تزئینات حکاکی شده و نقش هایی از خدایان، خردمندان و قدیسان این دو سقف را نگاه داشته اند. در چهار طرف سازه، درهایی چوبی که استادانه ساخته شده اند، قرار دارد و مجسمه هایی سنگی از شیرها و شیردال ها به محافظت از هر در قرار داده شده اند

متاسفانه در ابتدای جاده به ما گفتند راهی نیست ، پیاده برید میرسید🤔🤔🤔

چشمتان روز بد نبینه،،،ابتدا یه دشت با افتاب سوزان و بعدش یه کوهپایه .پیمایی وحشتناک😥😥😥

بالاخره بعد دوساعت نیمه جان به معبد بسیار زیبا و قدیمی رسیدیم و خستگی از تنمون در امد

انجا ماسک خدای شیوا رو خریدیم و با مینیبوس های محلی براحتی به باختاپور برگشتیم

مراقب باشید در باختاپور پیاده بشید ، چون ماشینها یهو وارد جاده کاتماندو میشن و از کنار شهر بدون متوجه شدن باختاپور رو رد خواهید کرد، و البته این بلا سر ما امد😁

دوباره تاکسی گرفتیم و به هتل thagubChhen برای دوشب به قیمت ۱۳۶ دلار از روز قبل بوک کرده بودم رفتیم

یه دختر جوان منتظر ما بود، هتل یک ساختمان سه طبقه با سه واحد بود🤣

واقعا دوستانه و جادار و عالی بود،اتاق ما با صبحانه بود، و چون کسی سکنه انجا نبود، از ما پرسید ساعت چند صبحانه میل میکنید تا براتون اماده کنم

اکثرا شهر باختاپور را بصورت گذری در مسیر در یک نیم روز میبینند، ولی من جدا به شما توصیه میکنم حتمی در این شهر بمانید، یکی از زیبا ترین و بزرگترین و تاریخی ترین شهرهای نپال و ارزش ماندن و دیدن و لذت بردن را دارد

غروب به داخل شهر رفتیم، کلا شهر از دو بافت تشکیل میشه، ابتدا بافت تاریخی و میدان دوربار و ... که بایستی برای ورودش بلیط تهیه کنید... بافت دوم خود شهر و دریاچه مصنوعی زیبا و اهالی شهر

ما تصمیم داشتیم صبح به دیدن بخش تاریخی بریم، و ان غروب رو کنار تفرج گاه مردم بومی کنار دریاچه مصنوعی شهر که پر از ماهی بود و بسیار بزرگ و زیبا بود بگذراندیم

شب عالی روگذراندیم و صبح بعد پذیرایی بسیار دوستانه هتلمون به بافت تاریخی شهر رفتیم...

باختاپور باید فقط بود و دید،مبهوت عظمت بناها و ... خواهید شد...بینهایت از شکوه این شهر تاریخی لذت بردیمو تا غروب انجا بودیم

صبح باز به گشت زنی در شهر لذت بردن از ان پرداختیم و در نهایت با تاکسی به کاتماندو و برای بار سوم به هتل شانکر رفتیم

فردا صبح مسیر خیابان اصلی رو پیش گرفتیم و به یه سینما و بعدش یک خیابان لاکچری با برندهای اصلی رسیدیم😮😮😮😁

واقعا اینجا نپال بود، رستورانهای شیک با بچه نپالی های رپ و ....مدرن😃😃😃😁

خلاصه کلی متعجب شدیم و نهار خوردیم و از هتل برای فرودگاه تاکسی گرفتیم....رزوشن هتل یه برای سومین بار ما رو میدید،،،لحظه اخر سوالی از ما کرد و من واقعا از سوالش و... حیران شدم